Älypakkaukset yleistyvät monella rintamalla
Älykkyyttä sisältäville pakkauksille on monenlaista tarvetta, ja nyt tekniikka näyttää kypsyvän niiden laajempaan käyttöönottoon. RFID-tekniikan avulla toteutetaan jo monia hyödyllisiä sovelluksia sekä teollisuudelle että kuluttajille. Kun lähiluku mobililaitteella tulee tutuksi kuluttajalle, voivat todelliset massamarkkinat avautua myös älypakkauksille.
RFID-tekniikkaa käytetään paljon logistiikassa sen tarjoamien selvien hyötyjen takia. Tuotteisiin liitetään RFID-tunniste, joka voidaan lukea läheltä tai enintään kymmenen metrin päästä. Tekniikan avulla tuote voidaan jäljittää helpommin varastosta ja sen kulkua voidaan seurata kuljetuksissa. Tunniste voi olla erillinen tai etikettiin liitetty tagi, jota luetaan lukulaitteen avulla.
RFID:n voittokulkua on hidastanut mm. painetun elektroniikan korkea hinta. Nyt sekä sen hinta että laatu ovat pääsemässä tasolle, jolla tekniikkaa voidaan hyödyntää entistä laajemmin. Kilpailevaan QR-koodiin verrattuna RFID tarjoaa enemmän mahdollisuuksia.
– ¬RFID:n kustannukset laskevat, luotettavuus lisääntyy ja tarkkuus paranee. Se ei enää ole niin eksoottinen tekniikka, vaan globaalisti tutumpi ja hyväksytympi teollisuuden työkalu. RFID:n läpimurtovuotta on odotettu jo yli vuosikymmen, ja nyt näyttää siltä, että se voi olla 2017, toteaa Elizabeth Sinclair, Vertical Marketing Manager, Seagull Scientific -yritys.
Seagull Scientific on kehittänyt tarra- ja merkintäprosesseissa yleisesti käytetyn BarTender-ohjelmiston. Sinclairin mukaan RFID-tekniikkaa ovat erityisesti käyttäneet monet keskisuuret yritykset, ja nyt se on leviämässä suuriin ja pieniin yrityksiin. Toimitusketjuja hallitaan yhä enemmän RFID:n avulla, jolloin kaikkien ketjun osapuolten on otettava tekniikka käyttöön.
Älykäs etiketti on avainasemassa
Sinclairin mukaan passiivisten tagien hinta on houkuttelevan alhainen ja myös aktiivisten tagien suosio kasvaa niiden tekniikan kehittyessä. Erityisesti kaupan alalla RFID valtaa alaa, ja kasvun ennustetaan olevan nopeaa. Perinteisesti tageja on käytetty tuotesuojaukseen ja logistiikkaan, mutta esimerkiksi H&M ja Philips käyttävät niitä tuotteen elinkaaren hallitsemiseen ja kierrätyksen edistämiseen.
Älykäs monitoiminen etiketti on avainasemassa, kun logistiikkaa ja pakkauksia kehitetään entistä tehokkaammin toimiviksi. Älyetiketin avulla voidaan kerätä dataa ja avata uusia hyödyllisiä sovelluksia. Yhdysvaltojen päivittäistavaroiden tuottajien yhdistys GMA ennustaa, että seuraavan viiden vuoden kuluessa 80 % elintarvikkeiden, juomien, lemmikkieläintuotteiden, kauneudenhoidon ja kotitalouden tavaroiden pakkauksista tai tuotteista on varustettu älyetiketillä. Se sisältää litteän aktiivisen RFID-tagin etiketin alla. Etiketti voi antaa tietoa tuotteen sijainnista, lämpötilasta, liikkeistä, kosteudesta ja muista seikoista.
Monia ominaisuuksia tarjoavia älyetikettejä on tulossa lisää markkinoille. Painettua elektroniikkaa tuottava Schreiner PrinTronics esittelee maaliskuun lopussa uuden painetun etiketin, jossa on yhdistetty lämpöä mittaava sensori ja NFC-siru. Rullatavarana toimitettava ohut etiketti mittaa pakkauksen lämpötilaa jatkuvasti. Etiketti sisältää myös sensorin, joka kertoo onko pakkaus avattu. Myös Avery Dennison on lanseerannut Euroopassa NFC-sensorietiketin, jonka avulla voidaan seurata tuotteen lämpötilaa kuljetuksen aikana.
Ohjelmistoyhtiö Esko näkee älykkäiden etikettien olevan yksi pakkausalan keskeisistä innovaatioista. Niiden avulla voidaan suojata tuotetta väärennöksiltä ja varkaudelta, vähentää ruokahävikkiä ja suojata esimerkiksi lääkkeitä pilaantumiselta toimitusketjussa.
NFC tekee pakkauksesta vuorovaikutteisen
Yksi lupaavimmista tekniikoista on RFID:n alahaara lähiluku NFC. Sen laajamittaisen käytön mahdollistaa tekniikan tuleminen vakio-ominaisuudeksi mobiililaitteissa. Maailmassa arvioidaan olevan jo noin 1,6 miljardia Android-puhelinta, joissa on NFC-siru. Myös Windows-puhelimissa on yleensä tämä ominaisuus. Tekniikan leviämistä siivittää sen käyttö mobiilimaksamisessa, joka on käynnistynyt Suomessakin.
Apple ei vielä ole avannut puhelimiinsa avointa lähilukua mutta käyttää sitä jo Apple Pay -sovelluksessaan. Jos ja kun Apple avaa mobiililaitteensa avoimelle NFC-käytölle, voidaan odottaa tekniikan hyödyntämisen lisääntyvän nopeasti. Tämä kiinnostaa suuresti markkinoijia, sillä NFC mahdollistaa brändin ja kuluttajan vuoropuhelun mahdollisimman yksinkertaisella tavalla. Käynnissä on monia kokeiluja, joissa brändit testaavat tätä tekniikkaa.
Tuoteväärennösten lisääntyessä NFC-tagi ja sen lukeminen puhelimella ovat keino varmistaa, että arvokas tuote on aito ja koskematon. Tämä on jo yleistä Aasiassa. Esimerkiksi Johnnie Walker Blue Label -viskipulloon on liitetty tällainen tunnistus.
NCF:n avulla voidaan myös antaa kuluttajalle lisää tietoa tuotteesta ja ohjeita sen käyttämiseen. Suomalaisen Kalevala Ginin etiketeissä käytetään nyt tätä tekniikkaa kuluttajien aktivoimiseen. Älykkäät viinapullot on juuri lanseerattu maailmalla, ja ne kertovat juoman tarinan puhelimen kautta.
Yksinkertainen kuluttajatuotekin voi sisältää älykästä tekniikkaa. Starcke Oy on tuonut markkinoille tiettävästi maailman ensimmäisen NFC-tekniikkaan perustuvan kartongista valmistetun älykahvikupin. Tämä täysin uudenlainen ratkaisu tarjoaa keinon yhdistää helpolla tavalla brändi sekä kuluttaja kahvihetken kautta.
– Kahvikupin kautta voidaan tästä eteenpäin lanseerata vaikkapa jonkin artistin uutuuskappale, rakentaa erilaisia kampanjoita, tarjota tuotetietoutta tai vaikkapa lukea päivän lehti. Käytännössä mahdollisuudet ovat rajattomat, toteaa tuotteen suunnitellut Ilkka Harju Starckelta.
Reino Lantto
Kirjoitus on julkaistu Print&Media-lehden numerossa 2/2017.
Kuvassa on Avery Dennisonin älytarra, joka mittaa lääkepakkauksen lämpötilaa.