Suurkuva valloittaa uusia alueita

Suurkuva valloittaa uusia alueita

Suurkuva valloittaa uusia alueita

Mustesuihkutekniikka ja suurkuvatulostaminen valloittavat yhä uusia alueita painamisessa. Nopeasti kasvavia sovellusalueita ovat erityisesti myymälämarkkinointi, sisustaminen, tekstiilit ja vaatetus sekä teolliset sovellukset. Kuvaa tulostetaan mitä erilaisimmille pinnoille ja entistä teollisemmin.

Näköpiirissä on jo verhojen, tapettien, kaakeleiden ja laminaattien tarvepainatus. Valitset vain verkkokaupasta mallin ja suunnittelet sisustuksen kaupan ohjelmalla. Tai mikä vielä parempaa, voit koristaa pinnan myös haluamallasi kuvalla. Ja vaatteesi kuosin voit tietysti myös valita tulevaisuudessa suuresta valikoimasta verkossa. Tämä takaa sen, että samanlaista vaatetta ei tule heti vastaan kadulla.

Kuluttaja voi jo nyt ostaa monia yksilöllisiä suurkuvatulostamisella tehtyjä tuotteita. Nopeimmin kehittyvät kuitenkin suurkuvan yrityksiltä yrityksille -markkinat. Sisustamisessakin kasvu on tullut lähinnä ravintoloiden, yritysten ja julkisten tilojen interiööreistä, joissa ollaan valmiita maksamaan ainutkertaisesta ilmeestä.

Kasvun mahdollistaa mustesuihkutekniikan ja digitaalisen painotekniikan nopea kehitys. Analogista tekniikkaa korvataan digitaalisella tekniikalla, ja uusien sovellusten ansiosta kokonaismarkkinat kasvavat. Kaupallisen tulostamisen rinnalla kasvaa yritysten sisäinen käyttö sekä suurkuvatulostamisen hyödyntäminen uusilla teollisuuden aloilla. Esimerkiksi Euroopan vaatetusteollisuus on ottamassa käyttöön nopean ja joustavan tuotannon mahdollistavaa digitaalista tekniikkaa.

Suurkuvan kansainvälisen Fespa-järjestön vuonna 2013 tekemän The World Wide Survey 4 -tutkimuksen mukaan alan nopeimmin kasvavia sovelluksia ovat tekstiilitulostus, kauppapaikkamainonta, sisustustuotteet, rakennussuojat, teolliset tuotteet ja ajoneuvoteippaus. Alan yritysten päätuotteita ovat edelleen perinteiset tuotteet kuten julisteet, opasteet, bannerit ja myymälämarkkinointi. Digitaalinen suurkuvatuotanto on Fespan tutkimuksen mukaan yli 100 miljardin dollarin markkina maailmanlaajuisesti.

Konsulttiyhtiö InfoTrendsin vuoden 2013 suurkuvatutkimus osoittaa, että suurkuvaan käytetään jo keskimäärin kuudesosa markkinointibudjetista niillä aloilla, joissa suurkuvaa käytetään paljon. Käytön odotetaan kasvavan, ja InfoTrends ennustaa suurkuvatulosteiden markkinoiden kasvavan Pohjois-Amerikassa keskimäärin 7,9 prosenttia vuosittain vuoteen 2016 asti.

Lue lisää suurkuvasta Print&Media -lehden kirjoituksesta numerosta 4/2014. Tilaa Print&Media-lehti.

Kuvassa Sprintz-yhtiön suurkuvatulostamisen avulla tehtyjä lasitiiliä, kankaita ja laminaatteja.

UA-49236856-1