Palkittu Kaisa-talo avautuu myös kirjana

Palkittu Kaisa-talo avautuu myös kirjana

Helsingin ylioton pääkirjastona toimiva Kaisa-talo on Euroopan ensimmäinen kirjastorakennus, joka on saanut LEED-ympäristösertifikaatin ekologisesti kestävänä uudisrakennuksena. Kaisa-talo saavutti luokittelussa toiseksi korkeimman sertifiointitason, Gold-tason.

Kampuskirjastonjohtaja Pälvi Kaiponen iloitsee siitä, että aiemmin arkkitehtuuristaan palkittu rakennus saa myös tämäntyyppistä tunnustusta. Rakennus on palkittu muun muassa Vuoden lasirakenne 2012 -palkinnolla, Kritiikin kannukset -palkinnolla ja Uudenmaan taidetoimikunnan Taide -palkinnoilla.  Syyskuussa 2012 avattu Kaisa-talo palvelee lukukausien aikana päivittäin 7 000 kävijää, ja siellä työskentelee 150 kirjaston työntekijää.

Kaisa-talo edustaa uutta kirjastoarkkitehtuuria Helsingin ydinkeskustassa.  Näyttävä rakennus kohosi tavaratalokiinteistön tilalle Hirvi-kortteliin. Kaisa-talo -kirja kertoo talon suunnittelusta ja rakentamisesta sekä uuden kirjaston kokoelmista ja palveluista. Kirja kertoo myös Helsingin yliopiston kirjaston uudistumisesta innovatiiviseksi oppimisympäristöksi. Kirjan toimitusyön teki Reino Lantto.

Kirjaa myy painettuna Unigrafian kirjakauppa.  Se on saatavilla myös e-kirjana PDF-muodossa yliopiston kirjaston kokoelmista.


Kajsahuset representerar ny biblioteksarkitektur i Helsingfors stadskärna.  Det imponerande bibliotekshuset har uppförts på den tidigare varuhusfastighetens plats i kvarteret Älgen. Helsingfors universitets nya huvudbibliotek erbjuder studenter och forskare mångsidiga tjänster. Boken berättar hur Kajsahuset planerades och byggdes. Den beskriver också det nya bibliotekets samlingar och tjänster och hur biblioteket har utvecklats till en innovativ lärandemiljö.

The Kaisa House represents a new kind of library architecture in the centre of Helsinki.   This imposing building was erected in the former location of a department store in the Hirvi block. The new Helsinki University Main Library offers diverse services for both students and researchers. This book not only describes the building’s conception from planning to construction and the development of its collections and services, but also recounts the library’s regeneration into an innovative learning environment.

UA-49236856-1