Amazonia myötävirtaan

Amazonia myötävirtaan

Maailman suurin verkkokauppa Amazon ja sen perustaja Jeff Bezos pysyvät aina julkisuudessa uusien tempaustensa ansiosta. Amazonin nousu on ollut hämmästyttävän nopeaa, ja Bezosista on tullut samanlainen digitalouden kulttihahmo kuin Steve Jobsista. Richard Brandtin kirja kertoo Bezosin ja Amazonin tarinan vuoteen 2011 asti. Kirja muistuttaa monella tapaa Steve Jobsin suosittua elämäkertakirjaa, joka sekin oli pitkälti myötäkarvaan kirjoitettu sankarikuvaus.

Kirja kertoo enemmän Jeff Bezosista kuin Amazonin kehityksestä yrityksenä. Amazonin suosion syyt jäävät lukijalla vähän hämäriksi lukuun ottamatta hyvää asiakaskokemusta, jonka merkitys taas ei jää epäselväksi. Amazonin nousu on perustunut palvelun jatkuvaan kehittämiseen, mutta varmasti yhtä tärkeä syy on ollut tuotteiden halpa hinta. Amazon aloitti kirjojen kaupasta ja on nyt valtava ”verkon Wal-Mart”, joka tarjoaa laajan tuotevalikoiman kaikkea sitä, mitä verkossa pystyy hyvin myymään.

Kirjoista kaikki siis alkoi, mutta kirjassa ei kerrota kovin paljoa siitä, miten Amazon valtasi kirjamarkkinat kuuluisalla 9,99 dollarin hintapolitiikallaan. Se oli aggressiivista hinnoittelua jopa niin pitkälle, että Amazon maksoi kustantajalle kirjasta enemmän kuin sai siitä ostajalta. Samalla tavoin lukulaite Kindle lanseerattiin markkinoille hinnoilla, joilla Amazon teki tappiota jokaisesta myydystä laitteesta.

Bezosin kunnianhimo ja kasvuhalu kuvataan kirjassa rajattomiksi, ja toistaiseksi Amazon on onnistunut kasvun avulla valtaamaan markkinoita tekemättä vielä kunnollista tulosta. Kirja ei oikein valaise sitä, miten näin aggressiivinen kasvu on ollut mahdollista, kun tulos on ollut tappiolla tai vain hiuksen hienosti voitolla. Sijoittajat ovat kuitenkin uskoneet tulevaisuuden tuovan myös voittoja, mikä näkyy nyt esimerkiksi analyytikkojen vuosien 2014 ja 2015 tulosennusteissa. Niissä Amazonin odotetaan tekevän huomattavia tulosparannuksia.

Suorastaan silmitön kasvu vei Amazonin kuilun partaalle Internet-kuplan puhjettua pörsseissä vuonna 2000. Bezos joutui muutamaksi vuodeksi vaihtamaan kasvutavoitteen paikalle kannattavuuden. Saneeraus kuitenkin onnistui mm. irtisanomalla 15 prosenttia työvoimasta vuoden 2001 alussa. Kirja kuvaa hyvin tätä vaihetta, jonka aikana Amazon kuitenkin teki edelleen yritysostoja ja toi uusia tuoteryhmiä verkkokauppaan.

Jos kirjaa uskoo, niin Amazonia ja Bezosta ei pysäytä mikään. Tässä näkyy nykyinen käsitys verkon valtiaista – käyttäjien määrä, klikkausten määrä ja markkinaosuus ovat ratkaisevia, eivät perinteiset pörssiyhtiön tunnusluvut. Volyymin uskotaan kuin itsestään tuovan myös tulosta joskus tulevaisuudessa. Jotta lukija voisi muodostaa oma käsityksensä, hän kaipaisi näitä kehitystä kuvaavia numeroita enemmän ja mieluummin graafeina. Tästäkin kirjasta olisi tehnyt paljon jäntevämmän mm. liikevaihdon, tuloksen, kirjakaupan markkinaosuuden ym. kehityksen analysoiminen ja näyttäminen visuaalisesti. Kirjoittaja Richard Brandt on palkittu journalisti ja entinen Business Weekin toimittaja. Hän ei ole kuitenkaan malttanut syventyä lukuihin, vaan tehnyt kirjansa journalistisena pintaliitona. Sujuvaa ja viihdyttävää ja tietysti myös hyvin myyvää talousjournalismia.

Reino Lantto

One click

Jeff Bezos and the Rise of Amazon.com
Richard L. Brandt
Porfolio Penguin 2012
214 sivua

KLIK

Jeff Bezos ja Amazon.comin tarina
Richard L. Brandt
Talentum 2012

 

 

 

 

 

UA-49236856-1